Prázdninové vzpomínky z cest za poštovní historií (3)


V září minulého roku jsem se na našich stránkách začal dělit s našimi čtenáři o dojmy z cest do ciziny hlavně a výlučně za poštovní historií. Ve dvou příspěvcích doplněných bohatým fotografickým materiálem jsem přiblížil zájemcům blízké Rakousko (oblast Wachau). Rok se překulil a stojíme před krásným obdobím velkých prázdnin a časem letních dovolených. Proč si nepřipomenout hezká místa a zastavit se v čase, který tak věrně a zajímavě přibližuje poštovní historie někdy i svou přítomností. Prázdninový čas vysloveně k podobným zastavením vybízí … Navíc se odpoutáme od zásobníků, lup a pinzet, odborné literatury, abychom se k nim zase po několika týdnech vrátili.


V dnešním zastavení se podívám do místa vzdálenějšího – Edinburghu, hlavního města Skotska a dotknu se několika zajímavostí, které by naší pozornosti neměly uniknout.


Edinburgh – hrdé hlavní město Skotska díky své historii, eleganci a kultuře návštěvníkům nabízí hodně. Nejen, jak popisuje Berlitzův průvodce, jako hlavní město “země s hlubokými zelenými údolími vklíněných do majestátních hor, zrcadlící se v temných rašelinou zabarvených horských jezerech, mokřinách porostlých purpurovým vřesem nebo žlutým jalovcem a kručinkou, krajinou posetou ovcemi.“ V poslední době se zapisuje politickými rozhodnutími i do historie Velké Británie, ale i Evropy. Zastavení na několika místech města obklopeného sedmi kopci na severu shlížejícího na záliv Firth of Fourth a na jihu dominující zelené krajině a hlavně překvapujícího majestátními budovami a Starým a Novým městem, kudy šla po staletí historie.

Dotknu se jen několika zajímavostí, které by mohly upoutat poštovního historika neopomíjejícího i poštovní současnost.


Zastavení první – budova Hlavní pošty v Edinburghu (GPO – General Post Office)


Budova Hlavní pošty se nachází na Novém Městě na konci Severního mostu (North Bridge), na rohu tohoto mostu a Waterloo Place, na východním konci Princes Street. Kdysi majestátní symbol Britské říše – vždyť základní kámen položil Princ-Choť Albert, princ Sasko-koburský a gothský, jinak manžel významné britské královny Viktorie. Impresivní budově v cestě nestálo v tu dobu nic. Dnes komerční budova s původními obvodovými zdmi (v originále nazývanými „shell“) s vybouraným vnitřkem. Informace uvádějí, že se z tohoto prostoru vyvezlo při rekonstrukci 30000 tun stavebních ruin. S cihlami se vyvezla i slavná historie a služby převzalo pět výsadek rozprostředných po Ediunburghu (Edinburgh City, St. Mary´s, Elm Row, Frederick Street a Forrest Road) a řada nepoštovních partnerů, jejichž hlavní činnost je jiná než přijímání listovních zásilek. Ale po pořádku, a to oblíbenou formou kroniky.


Úvodem k historii


1481-1482

během vlády Edwarda IV (1461-83) došlo k prvnímu organizovanému poštovnímu spojení na území pozdější Velké Británie. Zřízeno vojenské kurýrní spojení anglické armády ve Skotsku (Royal Post) – mezi Berwickem-on-Tweed a Londýnem. Bylo jmenováno deset mužů zabezpečující spojení mezi králem a jeho bratrem Vévodou z Gloucesteru – velitelem anglické armády dobývající Berwick. Hlavní poštovní cestou byla Velká severní cesta, zásilky se dopravovaly na koních.

1603

došlo ke spojení korun (Union of the Crowns) na území Skotska, poštovní systém schválen skotským Parlamentem na základě Act William III c. 31

1616

prvním poštmistrem byl zvolen Sir Wiliam Seton, ve funkci byl do roku 1633 (některé zdroje uvádějí až do roku 1641)

1616

Hlavní poštmistr pro Skotsko se sídlem v Edinburghu byl zodpovědný za poštovní služby v Království skotském

1707

na základě Act of Union Skotsko se spojilo s Anglií a vytvořily útvar nazývaný Velká Británie, o poštovní záležitosti se staral ástupce Hlavního poštmistra pro Skotsko

1831

poštovní záležitosti ve Skotsku přebírá Hlavní poštmistr (Postmaster General) Velké Británie

1858

Parlamentem Velké Británie přijal Zákon nové Hlavní pošty v Edinburghu (The New General Post Office in Edinburgh Act 1858)

1861

Princ – Choť (Prince – Consort) Albert položil základní kámen budovy Hlavní pošty (23.10.)

1861-66

na základě návrhů architekta Roberta Mathesona se postavila honosná budova hlavní pošty

1866

budova Hlavní pošty otevřena (7.5.1866)

1891-92 a 1907-10

budova rozšířená a částečně zrekonstruována na základě návrhů Oldrieva

1995

budova byla poštovními službami opuštěna a začala chátrat

2002

rozhodnuto o úplné rekonstrukci v hodnotě 43 miliónů liber sterlinků s tím, že externí fasáda musí být zachována, začala rekonstrukce s tím, že se přerušilo spojení s Waverley Railway Station včetně transportní cesty pro balíky z Hlavní pošty do vlakových spojení

2005

projekt administrativní budovy bez návaznosti na dřívější poštovní služby „Waverley Gate“ dokončen, konečné náklady 100 miliónů liber sterlinků, novou budovu projektovali architekti Hugh Martin Partnership a postavila firma Balfour Beatty. Budova se stala největším objektem se zachovanými obvodovými fasádami v Evropě.

Poštovní služby zabezpečuje v Edinburghu pět pošt v různých částech (Royal Mail) včetně té nedaleko bývalé hlavní pošty v objektu komerčního centra Princes Mall na Princes Street a partneři v různých částech Edinburghu. Sláva budovy pohasla, filatelisté přišli i o svou filatelistickou přepážku. Několik fotografií původní grafiky s Hlavní poštou, několik fotografií ze současnosti dokreslují kdysi velkou slávu této budovy.


Zastavení druhé – královská jachta BRITANNIA (HM Yacht Britannia)


Jachta BRITANIA kotví nově v Leithu (část Edinburghu) v Oceanu Terminalu. Zcela jistě se podivíte, co má společného královská jachta kotvící na zaslouženém odpočinku v Leithu s poštovními službami. Uvidíme, že má. Nejdříve pár slov o jachtě, opět formou stručné kroniky.

1936

za vlády krále Edwarda VIII rozhodnuto postavit novou královskou jachtu místo dosluhující královské jachty Victoria and Albert (III)

1953

dne 16.4. královská jachta Britannia spuštěna na vodu po dokončení v loděnicích The Clydebank Shipyard firmy John Brown and Co. Jachtu pojmenovala a pokřtila královna Alžběta II. (slovo Britannia na trupu lodi nehledejte, není tam)

1953

Královské apartmány na náměty královny a Prince Philipa navrhl Sir Hugh Casson.

1953

v listopadu Alžběta II. a Prince Philip se nalodili na šestiměsíční cestu po zemích Commonwealthu (z Tobruku do Londýna navštívili 12 zemí)

1955

uskutečnila se první plavba po Západních ostrovech

1959

lodí se plavil americký prezident D. Eisenhower a ministerský předseda Kanady J. Diefenbaker

1970

jachta připlula do Austrálie 29.4. s Alžbětou II. k oslavám 200. výročí připlutí kapitána Cooka

1994

jachta dokončila naplutých 1.000.000 námořních mil

1995

Britannia připlula do Kapského města v Jižní Africe na svou 85. a poslední státní návštěvu (18.3.)

1997

poslední plavba Britannie – po skončení historického angažmá v Hongkongu a předání vlády na kolonií Čínské lidové republice se na ní vrátil guvernér britského Hongkongu Chris Patten s chotí doprovázený následníkem trůnu Charlesem do Londýna.

1998

jachta BRITANIA připlula do Edinburghu a po opravách v suchých docích zakotvila. Otevřena publiku 19.10.

2013

Royal Mail vydala pamětní známky k 60. výročí spuštění Britannie na vodu s kupony s různými motivy ve vztahu k jachtě (viz obrázek)


Na konec


V útrobách lodi byla zřízena i místnost pro přijímání a odesílání listovních zásilek posádky (více jak 200 osob), tato miniaturní pracovna se stolem a pořadači se nazývá Poštovní místnost (MAIL ROOM) a údajně byla nejoblíbenější místnost námořníků. Zprostředkovávala jim styk s nejbližšími tisíce mil od domova. Několik fotografií doplňují představu o této poštovní místnosti. Kromě této poštovní cesty se z jachty a na jachtu dostávala i pošta královské rodiny, tu zabezpečovaly různé dopravní prostředky – lodě, letadla, helikoptéry. Dle informačních zdrojů docházelo i k zajímavým úkazům. Mnohokrát se obě pošty – lodní pošty námořníků a královské pošty setkaly na stejné trase a ve stejných dopravních prostředků (se souhlasem královské rodiny). Zásilky této pošty byly vypláceny známkami a znehodnocovány denními a příležitostnými razítky, jak je vidět na několika ukázkách.

Královská jachta Britannia sloužila dlouhých 44 let. Velké cti se dostalo i prezidentu České republiky Václavu Havlovi, který by též vzácným hostem na jachtě a přijala jej královna Alžběta II. (viz fotografie).


Třetím zastavením jsou současné pošty v Edinburghu.


Jak jsem již řekl, chybí ta hlavní, na kterou jsme zvyklý od nás či z ostatních zemí. Doby se mění, mění se i poštovní cesty. Hlavní pošta v Edinburghu není, byla nahrazena pěti poštami (viz shora), partnery Royal Mail (viz též několik fotografií za článkem), není ani filatelistická přepážka v Edinburgu, poštu převážejí, přijímají a dodávají různé privátní firmy a agentury. Nenajdeme ani slavný transportní pás na dopravu balíků z budovy hlavní pošty do vlaků v blízkém nádraží Waverley.

Pomyslel by si to Albert, Princ-Choť při položení základního kamene hlavní pošty v Edinburghu v roce 1861?

Služby hlavní pošty byly nahrazeny velmi efektivním (a též efektním) systémem bez front. Jako příklad může sloužit pošta v objektu Princes Mall s usmívajícím se dveřníkem – informátorem a úslužným a ochotným pomocníkem veřejnosti při odesílání zásilek s několika málo přepážkami a hlavně s nejnovější technikou v prostorách pošty. Překvapením není prodej pracích prášků a dalších produktů či všech produktů papírnictví, ale hlavně rozsah služeb včetně uzavírání hypoték, přijímání žádostí o britské cestovní pasy (poplatek 9,95 liber sterlinků) a přijímaní žádostí o britské řidičské průkazy. Zmožený turista ocení i partnerské služby různých obchodů, při nichž může odeslat pohledy a přitom si koupit čerstvé ovoce či osvěžující nápoj.

Hodně milých zážitků při cestách čtenářů podobných těm edinburským přeje autor textu a fotografií (doplněných o informace a původní grafiku GPO z různých zdrojů včetně en.wikipedie.org)

Autor: Ivan Leiš


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Příležitostné razítko - 130. výročí smržovského viaduktu – 19.10.2024 - 468 51 Smržovka
This is default text for notification bar