Razítka pro označování zásilek (3)


Nikdy bych nevěřil, že poměrně fádní a monotónní výplatní znak ve formě “razítek pro označování zásilek” povolený od roku 2014 Českou poštou a provozovaný na základě smluv uzavřených mezi touto institucí a uživateli. přitáhne takovou pozornost. Nikdy jsem ani nepomyslel na to, že řada přátel a známých mne zahrne obálkami z vytištěnými či předem orazítkovanými A navíc v tak krátkých časových intervalech k tomu. Než se pustím k postřehům, které mne zaujaly, sluší se poděkovat těm, kteří mne zásobili. Děkuji přítelkyni V. Tauchenové a přátelům Konečnému, Koukalovi, J. Marko, Skácelovi, Šťastnému za celistvosti vyňaté ze skartu.

V současné době se dá již rozpoznat různá velikost razítek a rozměrů jejich rámečků. Dále se vytvořilo několik typů, z hlediska obsahu (dodatečné údaje, o kterých norma nehovoří) a zejména pak formy (velikost a rozměry). Tak se vytvořilo několik typů razítek, přičemž Česká pošta povolila jen čtyři základní a k tomu několik dalších. Ukazuje se, že je několik kategorií dle velikostí razítek – povolená s povolenými rozměry, větší než povolená, menší než povolená s tím, že tato menší lze dělit na další typy: středně menší a malé. Na typologii je ještě brzo a jistě se připojí další vzory. Zatím se smiřme s tímto konstatováním a s přiloženým přehledem.

Co mne však u těchto zásilek a razítek razítek chybí (a nejenom mně, je nás více), je skutečnost, že na celistvosti většinou není kontrolní razítko pošty. Posledně jsem to zakřikl, kdy jsem se radoval, že těchto zásilek s razítky je hodně. Bohužel není tomu tak. Škoda, že norma na tuto dost zásadní záležitost nepamatovala. Co mne dále zaujalo na celistvostech z poslední doby? Předně to je již zmíněná “odpovědní zásilka” s poznámkou “cenu hradí adresát” anebo bez této dodatečné poznámky. Využívají ji hlavně uživatelé, kteří nabízejí svým zákazníkům službu zpětné odpovědi (tato zvyklost poštou tolerována byla například použita u zásilek hotelů, penzionů a ubytoven, které poskytovaly svým zákazníkům obálky či dopisnice s výplatním otiskem na odpověď).

Jak je vidno ze dvou zásilek odesílatele Komerční banky Praha (centrála), ve výplatní zóně razítka jsou dvě odlišná čísla dohod – jedno je pro zásilky s identifikačním znakem OLZ a druhý s identifikátorem OP.

Přítisky vedle razítka či pod razítkem anebo na celistvosti jsou další zajímavostí. Dnes uvedu tři:

  1. vlevo do razítka je natištěno: „Firemní psaní“ s logem pošty,

  2. na celistvosti je natištěna R-nálepka ve vzoru, který známe z dřívějších doporučených zásilek, dokonce se slovem “RECOMANDÉ”, názvem pošty a “225 00 PRAHA 025”,

  3. pod razítkem je údaj, kdo a z jaké adresy příslušnou zásilku rozesílá.

O těchto přílepcích příslušná norma nehovoří. Ledaže by existoval dodatek či rozšířený pracovní předpis včetně upravené dohody.

V poštovním provozu se objevují čím dále častěji i umělohmotné obaly, na kterých jsou stabilní údaje natištěny. To platí i o zásilkách (magazínech) firmy DM Drogerie z Českých Budějovic. Výplatní znak má dvě zajímavosti. Místo loga v razítku je slovy napsáno: “Česká pošta, s.p.” a ve “výplatní části razítka” je uveden zasilatel celistvostí – “220 25 Postservis Praha”, který je pověřen odesilatelem zásilky zásilku zpracovat a odeslat adresátům.

A lahůdka nakonec – zoubkovaná nálepka o dvou částech – levá kolmá má ve své miniaturní podobě předpisové údaje – logo České pošty/identifikační znak zásilky (OP)/číslo dohody a v pravé části reklamní údaje. Zajímavost? Zcela jistě! Poštovní provoz je pestrobarevný. Zároveň jsou pestrobarevné i výplatní znaky zásilek.

Autor: Ivan Leiš


 

2 Responses to Razítka pro označování zásilek (3)

  1. MUDr. František Šťastný napsal:

    Dobrý den! Jsem rád, že “šedá oblast” razítek pro označování zásilek dostává “barvu”. Jistě by to stálo za samostatnou klubovou přednášku, v jejíž diskuzi by se zkušenosti sběratelů mohly dále vytříbit.

     
  2. Ivan Leiš napsal:

    Příjemný den, pane doktore,

    díky za vaši poznámku. Námět na přednášku by tato problematika byla zcela jistě velmi zajímavá. Prohovořím jej s naším vzdělavatelem kolegou L. Čechákem.
    I na dalších webech se sběratelé a publicisté začínají tomuto (ale i dalším) směru sběratelství věnovat. Naposledy jsem u nás (www.infofila.cz) zaznamenal zajímavý článek slovenského sběratele Jána Mičky, V zahraničí tyto způsoby výplatného mají též publicitu (v Německu,v USA a jinde). Pravda je to poštovní současnost či velmi čerstvá poštovní historie, ale pokud ji nezachytíme nyní, tak nikdy.
    Je to až neuvěřitelné, co variant se objevuje. Sotva jsem předal článek k zavěšení, už se redakční zásobník začal plnit dalšími zvláštnostmi, které se vymykají předpisům a které tvoří život…
    I.L.

     

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..