Typologická příručka výplatních otisků (recenze)

Tento týden vyšla dvojdílná typologická příručka československých výplatních otisků období 1946 – 1992 autora Ivana Leiše. Jak je sběratelům tohoto oboru poštovní historie z našeho území známo, toto období dlouhých 46 let je ohraničeno rokem 1946, kdy čs. poštovní správa rozhodla o změně výplatního razítka otisků (z motýlku či růžice na zoubkovaný obdélník připomínající známku) a rokem 1992, kdy zaniklo ČESKOSLOVENSKO a vytvořily se dva samostatné územní celky – Česká republika a Slovensko. Na konci roku 1992 se oficiálně změnilo označení státu ve výplatním razítku otisků. Tomuto období se typologická příručka podrobně věnuje.

Jak bylo řečeno, je dvojdílná.

• První část se věnuje výplatním otiskům firem, institucí a organizací v Československu (komerční či soukromé sféře, jak se někdy tyto subjekty nazývají). Má 154 stran,

• druhá výplatním otiskům pošt, ta má 162 stran.

Obě části jsou bohatě ilustrovány a většina ilustrací je barevná (převážně v originálních barvách předloh hlavně červené), což je oproti většině minulých publikací velká změna k lepšímu. Tak se zvěrohodňují v tisku podklady. Autor za pomoci spolupracovníků – Roberta Di Casoly ze Švýcarska a Richarda Stambaugha z USA – využil moderní techniky a řadu ilustrací chabé kvality pro potřeby sběratelů zvýraznil a vyretušoval.

Ukázka obalu 2.části

Oba díly publikace mají pět základních rysů.

• Předně text je v přímém vztahu ke Katalogu výplatních otisků Československo 1926 – 1992 autorů Roberta Di Casoly a Ivana Leiše, který je vložen v angličtině na portálu Klubu filatelistů 00-15 (najedete jej zde) a zdarma dosažitelný. Tím srozumitelně umožňuje ilustracím v textu rozumět. Navíc u některých, zejména ilustračních přehledů je návaznost číselná.

• Druhým rysem je, že je směřován ke sběrateli a jeho prvotnímu zájmu “sbírat“. Příručka je skutečně příručkou, a ne specializovanou naučnou literaturou. Vychází z definic či hesel, které se vztahují k předmětu filatelistického zájmu. Pozornost sběratelovu vede k zájmu sbírat. Uvedeny a rozebrány jsou všechny části a zajímavosti výplatního otisku.

• Třetím rysem je přehlednost a cit pro detail. Hlavní linkou je typologický pohled.

• Čtvrtým rysem je to, že pokrývá celé široké pole historie výplatního otisku, a to ve dvou rovinách – v rovině komerčního výplatního otisku (dříve spíše známého pod pojmem firemního) a v rovině poštovního výplatního otisku. Do dnešní doby nebyly pokryty firemní a poštovní výplatní otisky sledovaného období tak podrobně a tak široce v žádné práci, i když určité náznaky existují. Tyto pokusy se soustředily spíše po typologickém (či žádném úvodním expozé) na ilustrační seznamy či přehledy.

• Pátým rysem je, že je v přímém vztahu a odkazově k Mezinárodnímu katalogu výplatních otisků autorů Joela Hawkinse a Richarda Stambaugha, který je skutečným katalogem typologickým a odkazovým. Zatím jako jediný kótuje ceny (v USD). A to i československých otisků.

Sběratel, který chce vytvořit skutečně specializovanou či dokonce studijní sbírku, má v této příručce inspiraci. Má šanci vytvořit hodnotnou sbírku. Některé (možná většina) kapitoly se prolínají a popisují komerční i poštovní otisky (některé soustavy výplatních otisků byly společně). Společná je i závěrečná kapitola 2.části, které se přímo vztahuje k oběma druhům otisků. Otisky této doby jsou v časové řadě s ukázkami do ní zařazeny. Kontextu autor dává velký význam. Zde čtenář najde i podklady, ze kterých lze čerpat detaily, které z otisku či celistvosti s otiskem nejdou vyčíst. Například číslo stroje, data, uživatele a podobně. Poučné jsou zejména archivní karty, které i k nám již po uvolnění pronikly z německých archivů. Týkají se zatím jen otisků Francotyp. Oba díly doplňují přehledy poštovních sazeb (vybraných či hlavních).

Příručka je doplněna i o soustavy Hasler a Frama, které k nám do poštovního provozu pronikly koncem sledovaného období, i když jejich doba přišla až za existence obou následníků (ČR a SR). Jsou uvedeny i nepříliš známé stroje, které moc neuspěly nebo nebyly vůbec použity.

Ukázky z nové příručky ve formátu PDF si můžete stáhnout na níže uvedemém odkazu:

Předností příručky jsou též ilustrace, a to nejen fragmenty, ale celistvosti. Ty nejlépe dovysvětlují tu či onu záhadu. V knize najdeme i fotografie výplatních strojů, které autor soustředil z různých zdrojů (z vlastní sbírky, ze sbírky Poštovního muzea ve Vyšším Brodě, zdrojů americké MSS a zdrojů australského Powerhouse).

Ilustrace z příručky včetně obsahu obou částí tuto recenzi jen dokreslují. Můžeme říci, že další bílé místo se zaplnilo. Objednávky na adrese ILeis@seznam.cz.

Eduard Rehberg

1 Responses to Typologická příručka výplatních otisků (recenze)

1. Eduard Rehberg napsal:

Oba díly této typologické příručky, která může sloužit jako český úvod k webovým katalogům autorů Di Casola/Leiš, autor vystavil ve třídě literatury(podtřída 3A) Světové výstavy poštovních známek PRAGA 2018 a jury mu přisoudila 73 bodů a stříbrnou medaili. Autorovi blahopřejeme a děkujeme za tuto záslužnou práci pro sběratele.