Prolog k výročí (první vlakové pošty na našem území)


Za několik dní si připomeneme jedno ze zajímavých výročí české poštovní historie.


Již jsme se o něm zmiňovali – 1.8.1850 zahájily svou činnost na našem území první vlakové pošty na trase Vídeň – Bohumín (ambulantní pošty 1 a 2). K tomuto významnému výročí se jistě vysloví Petr ŠtudentMuzea vlakové pošty, kterého jsme požádali o článek. Zároveň zahájí svou přednáškou dne 3.9.2015 již 36. přednáškový cyklus 2015/2016. Tato problematika si zasluhuje úvodu a to zastavením nad historií železnice, jejíž se vlakové pošty staly součástí.

016aVlaková pošta byla zřízena na železnici, kterou postavila společnost pod názvem C.k. privilegovaná Severní dráha císaře Ferdinanda (německy: K.K. privilegierte Kaiser Ferdinands-Nordbahn, známá též pod zkratkou KFNB). Tato společnost byla rakouská těžební a železniční společnost založená v roce 1836.

První a hlavní tratí vybudovanou a provozovanou touto společností byla „železnice mezi Vídní a Bochní s vedlejšími drahami do Brna, Olomouce, Opavy, Bilská a Bělé, pak ke skladům soli ve Dworech, Wieliczce a u Bochni“. Měla označení „severní dráha“. Dodnes ji železničáři přezdívají „Ferdinandka“. Tato železnice propojila Dolní Rakousy přes Moravu a Rakouské Slezsko se Západní Haličí (Malopolskem).

V roce 1839 to byla první parostrojní železnice v českých zemích (dodnes tzv. druhý železniční koridor). Byl využit příznivý terén Moravy (nížiny).


Stručná kronika „Ferdinandky“ 1829 – 1856


1829

Franz Xaver Riepl vypracoval projekt železnice Vídeň – Halič. Hlavním důvodem byla přeprava krmných volů a soli (s uhlím se nepočítalo).

1.3.1836

vznikla firma, začal úpis akcií.

4.3.1836

Císař Ferdinand I. podepsal privilegium na výstavbu železnice.

25.4.1836

konala se první Valná hromada akcionářů, hlavním mecenášem firmy byl bankovní dům Salomona Mayera Rotschilda, rozhodnuto o jménu firmy a železnice.

1837

zahájena výstavba trati.

11/1837

zprovozněn Floridsdorf – Deutsch-Wagram.

5.6.1839

první vlaky přijely z Vídně do Břeclavi.

7.7.1839

první vlak přijel do Brna.

1.9.1841

vlak přijel do Přerova.

17.9.1841

vlak přijel do Olomouce.

15.8.1842

vlak přijel do Lipníka nad Bečvou.

1844

po krátkém zastavení prací (nedostatek financí) se začala rozšiřovat trať za Lipník nad Bečvou.

1847

dokončen úsek z Lipníka nad Bečvou do Bohumína.

1.5.1847

první vlak přijel do Bohumína.

1.9.1848

zprovozněna spojovací trať Bohumín – Annaberg (vznik prvního spojení Vídeň – Berlín).

1.3.1856

zahájen provoz na celé hlavní trati KFNB z Vídně do Krakova.

Vybudováním a zprovozněním této dráhy se vytvořily reálné předpoklady k zahájení fungování vlakové pošty na našem území.

Autor: Ivan Leiš s použitím zdroje http://cs.wikipedia.org


 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Starší příspěvky:
Zamyšlení nad komunikací mezi lidmi, dopravou a přenosem zpráv

Návštěva v prodejně Německého muzea v Mnichově, kde jsem si zakoupil několik zajímavých pohlednic zobrazujících znaky komunikace mezi lidmi (přikládám...

I maličkosti přinášejí sběrateli radost

Sběratelova radost je bez hranic. I maličkosti ze současné pošty mu přinášejí radost. Chtělo by se dodat: a to nejen...

Modrá je nejen dobrá, ale přímo vynikající

V poslední době upoutává pozornost sběratelů výplatních otisků postupná aplikace modré barvy v provozu výplatních strojů. Jak ukázala nová pravidla...

Zavřít